ارزپول

تتر (Tether) چیست؟

وبلاگ

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ 1405 بازدید
ارزپول
ارزپول

تتر (Tether) چیست؟

تتر یک نوع ارز دیجیتال است که به دسته‌ی استیبل کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال پایدار تعلق دارد. استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که برای مقابله با بازار پرنوسان رمزارزها ایجاد شده‌اند.

 

نام اختصاری USDT
وب‌سایت رسمی tether.to
بلاک چین میزبان بلاک چین اتریوم
بلاک چین بیت‌کوین
بلاک چین ترون
قابلیت استخراج ندارد

 

این رمزارز یک نوع استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات است که برخلاف بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، دست‌خوش نوسانات شدید قیمتی نمی‌شود و ارزش آن همواره معادل ۱ دلار آمریکا می‌باشد. رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتر با نوسانات قیمتی قابل توجهی که دارند، هدفی وسوسه‌انگیز برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و ماجراجو به حساب می‌آیند، اما تتر با توجه قیمت ثابتی که دارد، یک دارایی مناسب برای ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری بدون ریسک است.

 

تتر همان‌طور که گفته شد یک توکن با پشتوانه دلار است که مانند سایر توکن‌ها بر بستر بلاکچینی یک رمزارز دیگر پشتیبانی می‌شود؛ در ابتدا این توکن بر روی شبکه بلاکچین بیتکوین راه‌اندازی شد و پس از آن نیز شبکه‌های اتریوم، ترون، ایاس و الگوراند نیز از این رمزارز پشتیبانی کردند.

 

تاریخچه تتر

در یک وایت پیپر که در ژانویه سال ۲۰۱۲ به صورت آنلاین منتشر شد، فردی به نام جی‌آر ویلت  (J.R. Willett) از امکان ساخت رمزارزهای جدید بر اساس پروتکل بیت کوین صحبت کرد. او برای اجرا کردن این ایده به یک شرکت به نام Mastercoin رفت که بعدها به Omni  تغییر نام داد. یکی از اعضای اصلی این شرکت به نام براک پیرس (Brock Pierce) و کریگ سلارس (Craig Sellars) مدیر ارشد این شرکت، از هم‌بنیان‌گذارن این استیبل کوین شدند.

 

ین استیبل کوین در ژوئیه سال ۲۰۱۴ با نام RealCoin راه اندازی شد و در ماه نوامبر نیز توسط مدیرعامل تتر  ریو کالینز (Reeve Collins) تحت عنوان تتر نام‌گذاری شد. این شرکت همچنین اعلام کرد که تتر ۱۰۰ درصد تحت پشتیبانی سه ارز قرار داد و از این نظر برای سرمایه‌گذاری مطمئن و امن است:

  • USTether با پشتیبانی دلار آمریکا
  • EuroTether با پشتیبانی یوروی اروپا
  • YenTether با پشتیبانی ین ژاپن.

 

در ژانویه ۲۰۱۵، یک صرافی رمزارز به نام بیتفینکس (Bitfinex)، برای اولین بار این رمزارز را در پلتفرم خود لیست کرد. در حالی‌که نمایندگان تتر و بیتفینکس می‌گفتند این دو شرکت از هم جدا هستند، سخنگوی دو شرکت اظهار داشت که مدیرعامل هر دو کمپانی فردی به نام Jan Ludovicus van der Velde است. توکن‌های تتر توسط شرکت Tether Limited منتشر می‌شوند و در اختیار این صرافی قرار می‌گیرند.

 

در ژوئن ۲۰۱۷، اعلام شد که تتر به زودی روی لایه Omni قرار می‌گیرد و پس از آن در سپتامبر ۲۰۱۷، شرکت ارائه دهنده تتر اعلام کرد که در حال را‌ه‌اندازی تترهای با پشتوانه دلار و یورو، روی بلاکچین اتریوم هستند.

 

شبکه امنی لایر (Omni Layer) یک لایه پروتکل بر روی بلاک چین بیت کوین است که امکان معامله توکن‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند.

 

در نوامبر سال ۲۰۱۷،  شرکت حامی این آلت کوین اعلام کرد که مورد یک حمله‌ی سایبری قرار گرفته و هکر یا هکرها، بیش از ۳۰ میلیون دلار تتر را دزدیده‌اند. پس از این اتفاق شرکت ارائه دهنده به منظور بهبود نقطه‌ ضعف‌های این استیبل کوین،  یک هاردفورک انجام دادند.

 

انواع تتر

در حال حاضر، در مجموع سه نوع تتر وجود دارد. تتری که پشتوانه دلار دارد با نام اختصاصی USTD نام‌گذاری می‌شود و از آن‌جا که در بلاکچین‌های مختلفی میزانی می‌شود، انواع مختلفی دارد:

  • USDT ERC20: تتری که روی بستر بلاکچین اتریوم قرار دارد.
  • USDT Omni: این تتر روی بلاکچین بیت‌ کوین راه‌اندازی شده است.
  • USDT TRON: تتر مبتنی بر بلاکچین ترون.

 

در حالت ایده‌آل می‌توان گفت که قیمت هر تتر دقیقا معادل ۱ دلار آمریکا است، اما در حقیقت نوسانات کوچکی در قیمت این دارایی وجود دارد. در شکل زیر می‌توانید نوسانات قیمتی این رمزارز را در وب‌سایت کوین مارکت‌کپ و از تاریخ آپریل ۲۰۱۸ تا اکتبر ۲۰۲۰ مشاهده کنید. می‌بیند که این استیبل‌کوین حوالی سطح ۱ دلار نوسانات قیمت کمی را داشته است.

 

تتر

 

معایب تتر

با توجه به پشتوانه‌ی تتر که دلار آمریکا است، عده‌ای این نگرانی را دارند که این رمزارز به اندازه کافی غیرمتمرکز نیست و تا حد زیادی به بازار دلار بستگی دارد.

 

توسعه دهندگان این استیبل کوین، تترهای تولید شده را وارد یک صرافی به نام Bitfinex می‌کنند و این تترها توسط تریدرها از این صرافی وارد بازار و سایر صرافی‌ها می‌شوند. از این‌رو نمی‌توان آن را کاملا غیرمتمرکز دانست.

 

مزایای تتر

تتر را می‌توان یک پل ارتباطی بین ارز فیات و ارزهای دیجیتال در نظر گرفت و این موضوع برای سرمایه‌گذاران یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا تتر در بسیاری از صرافی‌های محبوب به عنوان جایگزینی برای دلار عمل می‌کند. در ادامه به برخی دیگر از دلایل محبوبیت این استیبل کوین اشاره می‌کنیم:

  • تبدیل راحت: فرض کنید طی یک تحلیل تکنیکال که از بازار بیت کوین داشته‌اید متوجه می‌شوید که قیمت این رمزارز به زودی کاهش می‌یابد و شما متضرر می‌شوید. در این حالت منطقی است که به دنبال این باشید که بیت کوین‌های خود را بفروشید و آن‌ها را به دلار تبدیل کنید، اما این کار پروسه‌ای زمان‌بر است و مستلزم پرداخت هزینه تراکنش زیادی است.
    این‌جاست که تتر مانند یک فرشته نجات به کمک شما خواهد آمد؛ شما به راحتی می‌توانید بیتکوین خود را به تتر تبدیل کنید و در این صورت معادل ارزش دلاری آن، پول خواهید داشت. دیگر با خیال راحت می‌توانید دارایی دیجیتال خود را بدون ترس از افت قیمتی شدید نگه دارید، زیرا بازار دلار به اندازه بازار کریپتوکارنسی‌ها دیوانه‌وار در تب‌وتاب و نوسان نیست.

 

  • از طرفی نیز از آنجا که تتر مانند سایر رمزارزها بر روی بستر یک بلاکچین ترید می‌شود، تریدرها به راحتی می‌توانند بیت کوین و یا هر رمزارز دیگری را به تتر تبدیل کنند تا از نوسانات بازار فرار کنند.

 

  • انتقال آسان: تتر نیز مانند سایر کریپتوکارنسی‌ها توانایی ایجاد انقلاب و تغییرات اساسی در سیستم تراکنش‌های مالی سنتی را دارد. شما به راحتی می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه انتقال اضافی و یا تبدیل ارزها به یکدیگر، به هرکجای جهان که می‌خواهید تتر ارسال کنید زیرا این استیبل کوین به راحتی بیت کوین در سطح جهان قابل جابه‌جایی است.

 

  • حساب‌داری آسان: استفاده از رمزارزهایی مانند بیتکوین به عنوان روشی برای پرداخت همواره با دردسر محاسبه ارزش معادل دلاری آن همراه بوده است. به عنوان مثال فرض کنید شخصی در ازای دریافت کالا یا خدماتی، قصد دارد رمزارز پرداخت کند؛ از آن‌جا که قیمت هر تتر معادل ۱ دلار آمریکاست، فرد به راحتی می‌تواند از آن برای پرداخت ارزش دلاری کالایی که دریافت کرده استفاده کند، بدون این‌که نیاز باشد معادل دلاری کالا را حساب کند.

 

نگاهی به آینده این استیبل کوین

با وجود بازار منفی بسیاری از دارایی‌های سنتی در این روزها، توجه افراد به کرپتوکارنسی‌ها و به خصوص استیبل کوین‌ها در حال افزایش است. با این حال در ماه‌های اخیر بانک‌های زیادی در جهان تصمیم به انتشار استیبل کوینی مانند تتر، به عنوان ارز دیجیتال بانک مرکزی (central bank digital currencies) گرفته‌اند و این موضوع می‌تواند رقابت تنگاتنگی برای تتر ایجاد کند.

 

با وجود رقیبان زیادی که برای تتر وجود دارد، پس ازانتشار ویروس همه‌گیر کرونا، گردش بازار این رمزارز پایدار در چند ماه تا اواسط سال ۲۰۲۰ به بیشترین میزان خود یعنی بیش از ۸ میلیارد دلار رسید. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده اعتماد مردم به استیبل کوین‌ها در شرایط بحرانی باشد.

منبع : بیتستان

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *