ارزپول
ارزپول
ارزپول

در صورت سقوط ناگهانی بیت کوین، چطور از برباد رفتن دارایی‌مان جلوگیری کنیم؟

فکر می‌کنید که اگر بیت کوین از این اوج قیمتی خود ناگهان سقوط کند چه بلایی بر سر دارایی شما می‌آید؟ این رمزارز در روزهای اخیر فراتر از انتظار ما رفتار کرده و با رکوردزنی‌های قیمتی پی‌درپی توجه همه تریدرها را به خود جلب کرده است.

 

بیت کوین در کمال ناباوری توانست پس از چند سال از سطح مقاومت ۲۰,۰۰۰ دلار فراتر رود و خودش را به سطح قیمتی ۳۵,۰۰۰ دلار هم برساند. ممکن است در وهله‌ی اول این جهش قیمت ناگهانی برای تریدرها بسیار وسوسه‌انگیز به نظر برسد و رویای کسب سود چند درصدی در مدت زمان کوتاهی، آن‌ها را به خود جذب کند.

 

اما تصور کنید که برترین رمزارز بازار بعد از این صعود چشم‌گیر ناگهان سقوط کند و از عرش به فرش برسد؛ در این صورت میزان سرمایه‌ای که ممکن است از دست دهید و ضرری که متحمل می‌شوید بسیار ترسناک به نظر می‌رسد.

 

اگر بخواهیم به اصول تحلیل تکنیکال مراجعه کنیم، معمولا بعد از رالی قیمتی و رکوردزنی‌های این چنین با سرعت، باید شاهد ریزش و اصلاح قیمت باشیم. اما بیت کوین این چند روزه خیلی بر اساس پیش‌بینی‌های تکنیکال ما پیش نرفته و همچنان در حال فتح قله‌های قیمتی است.

 

بنابراین در چنین شرایطی یک سقوط قیمتی شدید چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد و همین موضوع منجر به نگرانی و تردید بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بیت کوین شده است. شاید در حال حاضر یکی از تصمیم‌های مناسب این باشد که به میزان سودی که تاکنون از رشد قیمت این رمزارز به دست آورده‌اید قانع باشید و حداقل بخشی از بیت کوین‌های خود را بفروشید تا در صورت سقوط قیمت آن ضرر زیادی را متحمل نشوید و دچار این حسرت نشوید که چرا در زمان اوج قیمت بیت کوین مقداری از دارایی خود را نفروختید.

 

این‌جاست که لازم است با یک تکنیک سرمایه‌گذاری به نام استراتژی سیو سود آشنا شوید. سیو سود در واقع به این معناست که اگر دارایی شما رشد قیمتی بسیار زیادی داشته دچار حرص و طمع نشوید. بنابراین بهتر است به جای اینکه صبر کنید تا آن دارایی بیشتر رشد کند، حداقل بخشی از دارایی خود را برای کسب سود و اجتناب از ضررِ در صورت ریزش قیمت به فروش برسانید. به عنوان مثال فرض کنید نازنین وقتی که قیمت بیت کوین حدود ۱۸,۰۰۰ دلار بود، مقداری بیت خریده است. این رمزارز بعد از رد شدن از سطح ۲۰,۰۰۰ دلار در تیتر بسیاری از خبرهای جهانی قرار گرفت و منجر به گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر رسیدنِ قیمت به سطح ۴۰,۰۰۰ دلار شد.

 

در چنین حالتی نازنین حتما دچار طمع می‌شود و با رویای کسب سود بیشتر بیت کوین‌های خود را نگه می‌دارد تا بعد از رسیدن به قیمت ۴۰,۰۰۰ دلار آن‌ها را بفروشد. در صورتی که شرایط برخلاف انتظار او پیش برود و بیت کوین با شکستن سطح حمایت خود به زیر ۲۰,۰۰۰ دلار سقوط کند او نه تنها به سود نرسیده بلکه ضرر قابل توجهی را متحمل شده است.

 

 استفاده از استراتژی سیو سود روشی است که در این شرایط به تریدرها کمک می‌کند تا در رالی‌های قیمتی حواسشان به احتمال سقوط قیمت هم باشد. در این شرایط شما تصمیم می‌گیرید که در هر سطح قیمتی مقداری از سرمایه خود را بفروشید تا در صورت ریزش ناگهانی سود خود را به دست آورده باشید.

 

بنابراین فردی که بیت کوین را در سطح ۲۰,۰۰۰ دلار خریداری کرده است به جای صبر کردن تا رسیدن به تارگت ۴۰,۰۰۰ دلاری و  بعد فروش دارایی خود، در هر صعود قیمت بخشی از بیت کوین‌های خود را می‌فروشد؛ پله‌ی اول می‌تواند سطح ۳۰,۰۰۰ دلاری باشد که با رسیدن قیمت به این سطح مقداری از بیتکوین‌های خود را به فروش می‌رسانید.

تارگت بعدی شما می‌تواند بیت کوین ۳۵,۰۰۰ دلاری باشد و به همین ترتیب که تا قیمت ۴۰,۰۰۰ دلار ادامه خواهد داشت. به این ترتیب در صورتی‌که به دلیل شرایط ناگهانی قیمت این رمزارز سقوط کند و به تارگت ۴۰,۰۰۰ دلاری هم نرسد، شما بخشی از سود خود را سیو کرده و در نقاط مناسبی سرمایه خود را خارج کرده‌اید.

 

اما فکر می‌کنید چه عواملی ممکن است منجر به سقوط قیمت پادشاه رمزارزها شوند؟ عوامل فاندامنتال زیادی وجود دارد که می‌توانند منجر به رخ دادن این اتفاق شوند:

  • افزایش احتمال جنگ بین ایران و آمریکا: اخیرا آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود پستی منتشر کرد و راجع به این موضوع اظهار نگرانی کرد که کشور آمریکا به جای مبارزه با کرونا ، میلیاردها دلار را صرف ارسال بمب افکن‌های B52 و ناوگروه به منطقه ایران کرده است. این پست و شایعات دیگر در روزهای اخیر، زمینه‌ساز زمزمه‌‌های زیادی راجع به احتمال وقوع جنگ شده است. بدیهی است که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی دارایی‌های زیادی از جمله بازار بورس می‌تواند سقوط کند و بیت کوین نیز به دلیل همبستگی با بازار سهام دچار سقوط قیمت شود.

 

  • جهش مرگبار ویروس کرونا: اتفاق دیگری که می‌تواند این سقوط دلخراش را برای بیتکوین رقم بزند جهش ناگهانی ویروس کرونا است. در پنج شنبه سیاه اسفند ماه سال ۱۳۹۸ دیدیم که با گسترش شیوع ویروس کرونا، بازار بورس جهانی و به دنبال آن بازار کریپتوکارنسی‌ها ناگهان سقوط کرد و قیمت بیت کوین نیز با یک ریزش ۵۰ درصدی نصف شد و از ۸۰۰۰ دلار به ۴۰۰۰ دلار رسید.

 

  • شکست سطوح حمایتی مهم: همان‌طور که پیش‌تر گفته شد این روزها بیت کوین خیلی بر اساس اصول تکنیکال حرکت نکرده است و با شکستن سطوح مقاومتی به صورت پی‌در‌پی باعث شد خیلی از پیش‌بینی‌ها غلط از آب در بیاید. ممکن است مجددا چنین اتفاقی در یک روند نزولی رخ دهد و بیت کوین یکی پس از دیگری سطوح حمایت خود را بشکند و سقوط کند.

 

  • شکایت از پروژه‌های رمزارزی: اخیرا در دنیای کریپتوکارنسی‌ها شاهد خبرساز شدن ریپل بوده‌ایم. حدود دو هفته پیش کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) شرکت ریپل را به جمع‌آوری ۱/۳ میلیارد دلار سرمایه، از طریق فروش غیر قانونی توکن XRP از سال ۲۰۱۳ تاکنون، متهم کرد. پس از این اتفاق رمزارز اختصاصی این شرکت، توکن XRP، از لیست بسیاری از صرافی‌ها حذف شد و قیمت آن به میزان قابل توجهی کاهش یافت. فکر می‌کنید که اگر چنین اتفاقی هم برای بیت کوین بیفتد قیمت این رمزارز چقدر سقوط می‌کند؟

 

  • فروش ناگهانی نهنگ‌های بازار: صبح چهارشنبه خبری مبنی بر افزایش تعداد نهنگ‌های با بیش از ۱۰,۰۰۰ بیت کوین منتشر شد. در این خبر اعلام شد که اکنون تعداد آدرس‌های با مقادیر زیاد بیت کوین به بیش از ۱۰۰ آدرس رسیده است. می‌توان گفت که هرکدام از آن‌ها حدود ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه را در اختیار دارند. اگر همه‌ی آن‌ها تصمیم به فروش دارایی خود بگیرند، تصور کنید که با این کار قیمت بیت کوین چقدر می‌تواند سقوط کند.

 

در انتها باید خاطرنشان کنیم که قبل از اتخاذ تصمیمات هیجانی و شتاب‌زده بهتر است که تردیدر موبانه رفتار کنید و بهترین استراتژی را در پیش بگیرید. شاید اگر به همین سودی که به آن رسیده‌اید بسنده کنید، در سقوط احتمالی بیت کوین ضرر زیادی را متحمل نشوید. با این حال اتخاذ یک تصمیم قطعی در زمینه خرید و یا فروش به عوامل بسیاری بستگی دارد.

 

منبع : بیتستان

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *