ارزپول
ارزپول
ارزپول

نئو چیست؟ (همه چیز درباره توکن Neo)

نئو یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارد و از این منظر آن را اتریوم چینی نیز می‌نامند. برتری نئو نسبت به اتریوم پشتیبانی آن از زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتری مانند سی‌پلاس، Java و Python است، در حالی که اتریوم تنها از زبان سالیدیتی (Solidity) پشتیبانی می‌کند؛ همچنین این شبکه در هر ثانیه حدود هزار تراکنش را ارزیابی می‌کند، درحالی‌که این عدد برای اتریوم ۱۴ تراکنش در ثانیه است.

 

نئو یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارد و از این منظر آن را اتریوم چینی نیز می‌نامند. برتری نئو نسبت به اتریوم پشتیبانی آن از زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتری مانند سی‌پلاس، Java و Python است، در حالی که اتریوم تنها از زبان سالیدیتی (Solidity) پشتیبانی می‌کند؛ همچنین این شبکه در هر ثانیه حدود هزار تراکنش را ارزیابی می‌کند، درحالی‌که این عدد برای اتریوم ۱۴ تراکنش در ثانیه است.

 

مزایای شبکه نئو

  • بر اساس وایت پیپر کمپانی نئو، هدف اصلی این شبکه ارائه بستری برای راه‌اندازی اقتصاد هوشمند است. دارایی‌های دیجیتال، هویت دیجیتال و قرارداد هوشمند، سه جز اصلی اقتصاد هوشمند نئو هستند و یکی از ویژگی‌های قابل ذکری که نئو دارد پشتیبانی از چندین زبان برنامه‌نویسی برای قراردادهای هوشمند است.
  • یکی دیگر از مزایای نئو ارائه‌ی بستری انعطاف‌پذیرتر از اتریوم است؛ به عنوان مثال، توسعه دهندگان شبکه نئو می‌توانند بر اساس ویژگی‌ها و شرایط هر پروژه تصمیم بگیرند که چه میزان غیرمتمرکز بودن و یا تمرکز برای آن پروژه لازم است.
  • نئو به منظور فراهم کردن بستری با انعطاف بیشتر برای کاربران و توسعه‌دهندگان، از یک سیستم دو رمزارزی استفاده می‌کند؛ توکن‌های این شبکه NEO و GAS هستند که شرکت توسعه‌دهنده قرار است از هر کدام ۱۰۰ میلیون توکن عرضه کند.

 

تاریخچه نئو

شبکه نئو در سال ۲۰۱۴ با نام Antshares وارد بازار شد و در سال ۲۰۱۷ به NEO تغییر نام داد.

 

وایت پیپر نئو در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و در این مقاله مزایا و جنبه‌های فنی مکانیزم dBFT بررسی شد.

در آن زمان، این اولین مکانیزم اجماع متولد چین بود و مورد توجه رسانه‌های زیادی قرار گرفت.

توکن نئو در آگوست ۲۰۱۶ از طریق پروژه ICO به بازار عرضه شد که با جمع‌آوری بیش از ۴/۵ میلیون دلار بودجه، موفقیت بزرگی را برای این شبکه به ارمغان آورد.

 

توکن‌های NEO و GAS

  • توکن NEO: همان‌طور که گفته شد NEO رمزارز اختصاصی شبکه بلاکچینی نئو است. از آن‌جا که نئو بر اساس مکانیزم اثبات سهام کار می‌کند، دارندگان این توکن اجازه‌ی تولید بلاک‌های جدید و کنترل شبکه را خواهند داشت. نکته‌ی جالب درباره‌ی NEO این است که این توکن برخلاف بیت کوین و اتر قابل تقسیم به واحد‌های کوچک‌تر نیست و درست مانند سهام نمی‌توان آن را به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد.
  • توکن GAS: این توکن در شبکه نئو حکم اتر در شبکه اتریوم و در واقع حکم سوخت پلتفرم را دارد. پرداخت هزینه‌های شبکه نئو از جمله هزینه اجرای قراردادهای هوشمند، از طریق GAS پرداخت می‌شود. همچنین در این شبکه برای اعطای پاداش به کسانی که بلاک جدید را اضافه می‌کنند، به آن‌ها GAS داده می‌شود. به ازای اضافه شدن هر بلاک جدید در شبکه، هشت توکن GAS تولید می‌شود و پس از اضافه شدن دو میلیون بلاک، تعداد این پاداش‌ها کاهش می‌یابد. شما می‌توانید GAS را با رمزارزهای دیگری مانند بیت کوین، لایت کوین و اتریوم تعویض کنید و یا آن را مستقیما به نئو تبدیل کنید. شایان ذکر است که در این شبکه هر بیست ثانیه یک بار بلاک جدید ایجاد می‌شود و کلیه‌ی صد میلیون GAS تا بیست و دو سال آینده تولید خواهد شد.

مکانیزم اجماع توکن نئو

ین شبکه از مکانیزم اجماع dBFT، مخفف عبارت Delegated Byzantine Fault Tolerance، برای فرآیند بررسی بلاک‌های جدید استفاده می‌کند.

در این مکانیزم راستی‌آزمایی بلاک‌ها برعهده‌ی نودهای خاصی در شبکه به نام حساب‌دار یا Bookkeeper است؛ این حساب‌داران توسط کاربران انتخاب می‌شوند.

برای اضافه شدن یک بلاک جدید به شبکه باید ۶۶ درصد نودهای حساب‌دار آن را تایید کنند.

همچنین کاربران شبکه یک نفر را نیز به عنوان سخن‌گو تعیین می‌کنند که این سخن‌گو تراکنش‌های انجام شده را به بلاک وارد می‌کند.

 

یکی از مزایای مکانیزم اجماع dBFT سرعت بالای آن است؛ در این مکانیزم بیش از هزار تراکنش در ثانیه پردازش می‌شود، در حالی‌که سرعت انجام معاملات برای بیت کوین حدود ۶ و برای اتریوم حدود ۱۴ معامله در ثانیه (Tps) است.

شایان ذکر است که NEO قصد دارد تا در به روزرسانی بعدی خود نرخ Tps را افزایش دهد و آن را به عدد بلندپروازانه‌ی ۱۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه برساند.

 

قیمت و حج بازار توکن نئو

در زمان نوشتن این مقاله، حدود ۷۰ میلیون توکن نئو در گردش بازار است و در مجموع ۱۰۰ میلیون توکن عرضه خواهد شد.

در حال حاضر این رمزارز با قیمت ۱۶/۱۰ دلار در وب‌سایت کوین مارکت‌کپ لیست شده است.

 

منبع : بیتستان

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *