ارزپول
ارزپول
ارزپول

ریپل چیست؟ (همه چیز درباره توکن XRP)

ریپل نام یک شرکت واقع در کشور آمریکا است که هدف اصلی آن بهبود سیستم مالی سنتی می‌باشد.

یکی از پروژه‌های شرکت ریپل، ایجادِ یک پروتکل پرداخت متن‌باز و مبتنی بر دفترکل توزیع شده است تا بتواند پرداخت‌های بین‌المللی را تسهیل کند؛ رمز ارز اختصاصی این پروتکل پرداخت، XRP نام دارد و به صورت کلی این پلتفرم و رمزارز آن توسط این شرکت ایجاد شده‌اند.

 

همان‌طور که می‌دانید اولین رمزارز جهان یعنی بیت کوین به منظور غیرمتمرکزسازی سیستم مالی سنتی و حذف نقش واسه‌ها، یعنی بانک‌ها ایجاد شده است. اما هدف توسعه‌ی ریپل دقیقا برعکس بیت کوین است؛ هدف توسعه‌دهندگان این پروتکل بهبود سیستم مالی سنتی و پر کردن شکاف بین موسسات مالی سنتی و بخش بلاکچین بوده است نه جایگزینِ آن شدن.

 

به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت ریپل، افزایش سرعت تراکنش‌های مالی بین‌المللی بود. ارسال پول از هر نقطه از جهان به جای دیگر، علاوه بر زمان‌بر بودن، هزینه‌بر هم است زیرا مستلزم پرداخت هزینه قابل توجهی به عنوان کارمزد است؛ بنابراین ریپل با ایجاد یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین انجام این تراکنش‌ها را سریع‌تر، مقرون به‌صرفه‌تر و امن کرده است.

 

رمزارز XRP چیست؟

XRP رمزارزی است که تراکنش‌های آن روی یک پلتفرم پرداخت دیجیتال به نام RippleNet صورت می‌گیرد و در یک دفترکل به نام XRP Ledger ثبت می‌شوند. شایان ذکر است که پلتفرم RippleNet توسط شرکت ریپل اداره می‌شود، در حالی‌که XRP Ledger یک دفترکل منبع باز است.

 

ریپل بر خلاف بیت کوین قابل استخراج نیست و از طریق پروژه عرضه اولیه سکه در سال ۲۰۱۳ به بازار تزریق شد. تعداد کل XRP هایی که قرار است در نهایت عرضه شود صد میلیارد کوین است. در عرضه‌ی اولیه‌ی این رمزارز ۲۰ میلیارد ریپل به بنیان‌گذاران شرکت داده شد و باقی مانده‌ی آن  به صورت ماهیانه عرضه می‌شود.

 

ارز دیجیتال XRP از بسیاری جهات با سایر کریپتوکارنسی‌ها متفاوت می‌باشد و اولین تفاوت آن این است که این رمزارز توسط یک شرکت خصوصی ایجاد شده است؛ شرکتی که در حال حاضر در نیویورک، لندن، سیدنی و سنگاپور و چند شهر دیگر شعبه دارد و به بیش از ۳۰۰ موسسه مالی در ۴۰ کشور جهان خدمت‌رسانی می‌کند.

 

کاربردهای توکن XRP چیست؟

  •  XRP در اکوسیستم ریپل استفاده از برنامه‌های کاربردی شبکه را تسهیل می کند و به عنوان یک ابزار کاربردی عمل می‌کند که برای انتقال ارزش در شبکه ریپل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • رمزارز ریپل را می‌توان یک واسطه بین صرافی‌ها در نظر گرفت؛ این صرافی‌ها می‌توانند هم شامل صرافی‌های فیات و هم رمزارز باشند. این رمزارز بستری فراهم می‌کند تا بانک‌ها بتوانند بدون محدودیت سرعت انتقال، در سطح جهانی پول انتقال دهند.

 

به عنوان مثال فرض کنید یک بانک آمریکایی قصد دارد به یک موسسه اروپایی ۵ میلیون دلار پول ارسال کند. این فرآیند در شرایط عادی بسیار پر هزینه و زما‌ن‌بر خواهد بود؛ همچنین بانک‌ها باید نرخ تبدیل پول بین‌المللی را در نظر بگیرند. ریپل از طریق رمزارز اختصاصی‌اش یعنی XRP شرایطی ایجاد می‌کند که این فرآیند به راحتی صورت گیرد. بدین صورت که بانک آمریکایی با خرید ۵ میلیون دلار ریپل و تبدیل ارز فیات خود به ارز دیجیتال، از طریق شبکه ریپل آن را برای موسسه اروپایی ارسال می‌کند و موسسه اروپایی نیز معادل این رمزارز یورو دریافت می‌کند.

 

تراکنش‌های ریپل به چه صورت انجام می‌شود؟

اگرچه تراکنش‌های اکثر رمزارزها بر روی بستر بلاک چین صورت می‌گیرد، اما ریپل یک رمزارز بدون بلاک چین است که بر اساس الگوریتم اجماع پروتکل ریپل یا RPCA کار می‌کند. به منظور حفظ امنیت شبکه و صحت اطلاعات موجود در آن همه‌ی نودها یا سرورهای شبکه هر چند ثانیه یک بار RPCA را بررسی و تایید می‌کنند. روش تایید تراکنش‌ها در این الگوریتم به ترتیب زیر است:

  • در این الگوریتم اجماع هر کدام از سرورها لیستی از تراکنش‌های جدید را در شبکه منتشر می‌کنند.
  • پس از انتشار این لیست سرورها آن را با وضعیت فعلی شبکه و تغییرات ایجاد شده مقایسه می‌کنند.
  • بعد از تمام شدن این مقایسه سرورها درباره رد کردن و یا تایید تراکنش‌ها رای‌گیری می‌کنند. در انتها برای تایید شدن صحت یک تراکنش، ۸۰ درصد از نودها باید آن را تایید کنند.
  •  کل تراکنش‌هایی که این شرایط را داشته باشند و تایید گرفته باشند در انتها وارد دفتر کل توزیع شده می‌شوند.
  •  بعد از بسته شدن لجر قبلی سیستم آن را می‌بندد و برای الگوریتم اجماع بعدی به عنوان یک مرجع عمل خواهد کرد.

 

محصولات شرکت ریپل

همان‌طور که گفته شد هدف اصلی این شرکت، بهبود سیستم مالی و بانک‌داری سنتی و ایجاد بستری برای تسهیل تراکنش‌ها و معاملات بین‌المللی است. محصولات اصلی ریپل برای دست‌یابی به این هدف دو محصول به نام xCurrent و xRapid  هستند که رمزارز XRP در محصول xRapid مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • xCurrent: این محصول به بانک‌ها برای سرعت بخشیدن به معاملات بین‌المللی کمک می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که در عرض چند دقیقه این تراکنش‌ها را انجام دهند. در سیستم مالی سنتی انجام تراکنش‌های برون‌مرزی می‌تواند دو الی پنج روز طول بکشد که با استفاده از این پلتفرم این مشکل حل می‌شود.
  • xRapid: این پلتفرم از ایکس‌کارنت پا را فراتر می‌گذارد و به منظور تامین نقدینگی معاملات، نیاز به تامین‌کنندگان را از بین می‌برد و از بازار محلی استفاده می‌کند. همان‌طور که گفته شد این پلتفرم برای سرعت بخشیدن به معاملات بین‌المللی از رمزارز XRP استفاده می‌کند. به عنوان مثال اگر بانکی بخواهد از طریق بستر xRapid برای بانکی در کشور دیگر پول بفرستد، سیستم معادل پول ارسال شده XRP می‌خرد و این رمزارز را به دریافت‌کننده ارسال می‌کند و معادل ارزش فیات این رمزارز به بانک دریافت کننده پول می‌دهد.
    ایکس‌رپید به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون این‌که مجبور باشند کارمزد بالایی پرداخت کنند و نگران زمان‌بر بودن معاملاتشان باشند، به صورت فرامرزی حتی تراکنش‌های کوچکشان را انجام دهند.
    ویژگی بارز دیگر ایکس رپید این است که بانک‌ها برای استفاده از آن مجبور نیستند اقدام به خرید XRP و یا هر رمزارز دیگری کنند زیرا سیستم در عرض چند ثانیه پولی که دریافت می‌کند را به توکن ریپل تبدیل می‌کند. از آن‌جا که در دفترکل XRP، هر ثانیه ۱۵۰۰ تراکنش انجام می‌شود، این تبدیلِ سریع امکان‌پذیر است.

 

قیمت و حجم بازار رمزارز XRP

ریپل در حال حاضر سومین رمزارز لیست شده در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ است و با حجم بازار ۱۴,۰۶۰,۴۳۴,۶۰۶ دلار بعد از بیت کوین و اتر، در رتبه‌ی سوم قرار دارد.

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *