ارزپول
ارزپول
ارزپول

لایت کوین چیست؟ (همه چیز درباره رمزارز LTC)

لایت کوین (Litecoin) یک ارز دیجیتال همتابه‌همتا و مبتنی بر بلاک چین است که مانند بیت کوین قابل استخراج می‌باشد. این کریپتوکارنسی در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار عرضه شد و پس از آن توانست جایگاه محبوبی را در کنار سایر رمزارزها کسب کند.

در زمان نوشتن این مقاله (۱۱ آبان ۱۳۹۹)، این رمزارز در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ رتبه‌ی هشتم را در اختیار دارد و با قیمت ۵۴/۴۲ دلار معامله می‌شود.

 

رمزارز LTC چیست؟

همان‌طور که گفته شد لایت کوین با نام اختصاری LTC، یک رمزارز است که مانند بیتکوین نیز قابل استخراج می‌باشد؛ بدین ترتیب انجام تراکنش‌ها در شبکه لایت کوین نیازمند تایید ماینرهای شبکه است.

مکانیزم تایید بلاک‌ها در لایت کوین مانند شبکه بیت کوین بر اساس پروتکل اجماع اثبات کار است، به این صورت که هر  ماینر با توجه به توان سخت‌افزاری که در شبکه مصرف می‌کند، می‌تواند در فرآیند بررسی تراکنش‌ها شرکت کرده و پاداش خود را دریافت کند.

 

با این حال یکی از تفاوت‌های اساسی این رمزارز با بیت کوین، سرعت انجام تراکنش‌ها و تایید بلاک‌های جدید است. در شبکه بلاک چین بیت کوین، تقریبا هر ۱۰ دقیقه یک بار یک بلاک جدید به شبکه اضافه می‌شود، در حالی که در شبکه لایت کوین این فرآیند فقط ۲/۵ دقیقه طول می‌کشد.

در حال حاضر پاداش ماینرها برای هر بلاک جدید، ۱۲/۵ LTC است که هر ۸۴۰,۰۰۰ بلاک نصف می‌شود.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد لایت کوین محدود بودن عرضه‌ی آن است و این موضوع منجر به با ارزش شدن این ارز دیجیتال می‌شود.

تعداد کل بیت کوین‌هایی که قرار است استخراج شوند، ۲۱,۰۰۰,۰۰۰ سکه است و تعداد کل لایت‌کوین‌هایی که قرار است استخراج شوند، در نهایت ۸۴,۰۰۰,۰۰۰ سکه است.

 

محدود بودن این آلت کوین منجر به با ارزش بودن آن شده و عده‌ا‌ی پس از بیتکوین که طلای دیجیتال است، لایت کوین را نقره‌ی دیجیتال می‌دانند.

 

 

تاریخچه لایت کوین

لایت کوین در اواخر سال ۲۰۱۱، توسط چارلی لی (Charlie Lee) راه اندازی شد.  لی مهندس سابق گوگل بود که از همان روزهای ابتدایی راجع به بیت کوین کنجکاو بود. او ارزش این کریپتوکارنسی را متوجه شد اما به این نتیجه رسید که باگ‌هایی درباره این رمزارز  وجود دارد که بهتر است بهبود یابند.

 

لی برای ایجاد این رمزارز، کدبیس‌های بیت کوین را کپی کرد، اما یک سری تغییرات در آن ایجاد کرد. او میزان کل عرضه را افزایش داد و سرعت افزودن بلاک‌های جدید به شبکه بلاکچین را نیز تغییر داد.

 

لی در دسامبر سال ۲۰۱۷ ناگهان تصمیم گرفت که تمام دارایی‌های لایت کوین خود را بفروشد و در یک پست دلایل خود برای این تصمیم را توضیح داد. وی اظهار داشت که از نفوذ زیاد خود بر بازار این رمزارز نگران است:

هر زمان که من درباره قیمت LTC پستی توییت می‌کنم، صرف‌نظر از خوب بودن یا بد بودن آن خبر، متهم می‌شوم که این کار را برای منافع شخصی انجام داده‌ام. حتی بعضی‌ها فکر می‌کنند من با LTC معاملات شورت انجام می‌دهم! بنابراین تصمیم گرفته‌ام که دارایی لایت‌کوین خود را بفروشم زیرا من تاثیر زیادی بر آن دارم.

 

استخراج لایت کوین

استخراج LTC بسیار شبیه به بیت کوین است. این شبکه برای اطمینان از معتبر بودن تراکنش‌ها از مکانیزم اجماع استفاده می‌کند. تفاوتی که وجود دارد این است که لایت کوین برای ساز و کار اجماع تایید بلاک‌ها از یک پروتکل به نام  اسکریپت (scrypt) استفاده می‌کند، در حالی‌که سازوکار اجماعِ مورد استفاده در بیتکوین، SHA-256 می‌باشد.

 

در زمان نگارش این مقاله، روزانه ۱۴,۴۰۰ لایت کوین استخراج می‌شود؛ در واقع هر ۲/۵ دقیقه، یک بلاک جدید LTC به شبکه اضافه می‌شود و پاداشی معادل ۲۵ لایت کوین به ماینر داده می‌شود.

 

پاداش استخراج این رمزارز درست مانند بیتکوین هر چند وقت یک بار نصف می‌شود. آخرین بار این پاداش در اکتبر سال ۲۰۱۵، نصف شد.

 

چطور LTC بخریم؟

در حال حاضر، در زمان نوشتن این مقاله قیمت این آلت‌کوین، ۵۴/۴۲ دلار است.

 

رسیدنِ حجم بازار این رمزارز از زمان پیدایش به ۱ میلیارد دلار، تنها ۲ سال طول کشید. لایت کوین در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ به بالاترین قیمت ثبت شده‌ی خود، یعنی ۳۶۰/۹۳ دلار رسید. پس از آن این رمزارز به نوسانات قیمتی خود ادامه داد و در حال حاضر می‌بینیم که به میزان قابل توجهی با بیشترین قیمت ثبت شده‌اش فاصله دارد.

منبع : بیتستان

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *