ارزپول
ارزپول
ارزپول

ایاس چیست؟ (همه‌چیز درباره توکن EOS)

EOS یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که با هدف ارائه‌ی بستری برای ساده‌سازی و برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز (Dapps)، وارد بازار شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم ایاس این است که به دلیل ساختار منحصربه‌فردی که دارد، تقریبا هزینه‌ تراکنش‌ها را به صفر رسانده و به دلیل مقیاس‌پذیری بالا، سرعت انجام تراکنش‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

مزایای ایاس

این شبکه مانند بلاک چین اتریوم می‌تواند به عنوان بستری برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار گیرد و به منظور کمک به توسعه‌دهندگان Dapp، برای ساده‌سازی در برنامه‌نویسی، خدمات قابل توجهی ارائه می‌دهد.

 

ایاس مهم‌ترین ویژگی‌های بلاک ‌چین‌های محبوبی مانند اتریوم و بیت کوین را با هم ترکیب می‌کند؛ این شبکه ضمن داشتن امنیت بلاک چین بیتکوین، مانند اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و ادعا دارد که از نظر مقیاس‌پذیری می‌تواند از ریپل پیشی بگیرد.

 

مجموع همه این ویژگی‌ها ایاس را به یکی از بهترین پلتفرم‌های Dapp تبدیل کرده و جالب است که حامیان این پروتکل آن را قاتل اتریوم می‌نامند. با این‌حال باوجود این‌که ایاس بسیاری از ویژگی‌های اصلی اتریوم را ارتقا داده است اما هنوز برای این‌که بتواند به عنوان بهترین پلتفرم اجرای Dapp، جای اتریوم را بگیرد راه طولانی‌ای در پیش دارد.

تاریخچه EOS

این شبکه راه خود را با انتشار یک وایت پیپر در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد؛ توسعه‌دهندگان در این مقاله هدف اصلی خود را ایجاد یک سیستم Dapp که قادر به پردازش ایمن هزاران تراکنش در ثانیه باشد، معرفی کردند.

 

این شبکه یک نرم‌افزار منبع باز مبتنی بر بلاکچین است که در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و رمزارز اختصاصی‌اش (EOS) را نیز در یک پروژه عرضه اولیه سکه وارد بازار کرد. جالب است که بدانید ICO ایاس رکورد شکنی کرد و به موفق‌ترین پروژه‌ی عرضه اولیه تبدیل شد، زیرا در عرض یک سال توانست سرمایه‌ی قابل توجهی را جمع‌آوری کند. این ICO از ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ تا ۴ ژوئن ۲۰۱۸ به طول انجامید. رمزارز ایاس پس از این‌که وارد بازار شد، به عنوان توکن ERC-20 بر روی بستر بلاک‌ چین اتریوم قرار گرفت.

 

شرکت توسعه‌دهنده‌ی ایاس Block.one است که مدیر ارشد فناوری آن یکی از افراد معروف در حوزه کریپتوکارنسی به نام دانیل لاریمر (Daniel Larimer) می‌باشد. وی در راه‌اندازی Steemit (پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر بلاکچین) نقش بسیار مهمی داشته است و همچنین در توسعه‌ی مکانیزم اثبات سهم محول شده (Delegated Proof Of Stake)، که بعدها توسط ایاس مورد استفاده قرار گرفت کمک بزرگی کرده است.

 

ایاس چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید شبکه بلاکچین بیت کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) برای بررسی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. در این فرآیند ماینرها بسته به میزان توان سخت‌افزاری که در شبکه قرار داده‌اند، شانس خود را برای تایید بلاک‌ها افزایش خواهند داد. ایرادی که این روش دارد این است که ماینرها برای افزایش شانس تایید بلاک و دریافت پاداش، باید توان سخت‌افزاری خود را افزایش دهند و در نتیجه فرآیند استخراج رمزارزی مانند بیت کوین، انرژی برق زیادی مصرف کرده و هزینه‌بر خواهد بود.

 

مکانیزم اثبات سهام (PoS) به منظور بهبود مشکلات PoW ایجاد شده است؛ در این فرآیند ماینرها توکن اختصاصی آن شبکه را به عنوان گرو در همان پلتفرم قرار می‌دهند و هرکس که رمزارز بیشتری را استیک‌ کرده باشد، شانس خود را برای تایید بلاک و دریافت پاداش افزایش می‌دهد.

 

مکانیزم اثبات سهم محول شده را می‌توان حالتِ دموکراتیکِ PoS در نظر گرفت، زیرا در این فرآیند ماینرها از بین خودشان افرادی را به عنوان نماینده برای تایید بلاک‌ها انتخاب می‌کنند و در نهایت پاداش بین آن نماینده و گره‌هایی که به او رای داده‌اند تقسیم می‌شود. این نمایندگان وارد گردانه‌ی رای‌گیری می‌شوند و بر اساس میزان سهم و یا تعداد توکنی که در شبکه قرار داده‌اند، حق دریافت رای خواهند داشت.

 

توکن ایاس

با توجه به پروژه موفق ICO که توکن ایاس داشت، تعجب‌آور نیست که اکثر صرافی‌های بزرگ و یا معتبر از این توکن پشتیبانی می‌کنند. شبکه‌ی ایاس در آپریل ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و این موضوع باعث رسیدن قیمت EOS، به بالاترین قیمت ثبت شده‌اش یعنی ۲۲/۸۹ دلار شد.

 

برای خرید این توکن می‌توانید از طریق اکثر صرافی‌های رمزارز اقدام کنید و دقت داشته باشید که اگر دارایی شما دارای ارزش مالی زیادی است برای در امان نگه داشتن آن از کیف پول‌های سخت‌افزای استفاده کنید.

راهنمای انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

 

توصیه‌های مدیرعامل بایننس برای حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال

 

قیمت EOS

در زمان نوشتن این مقاله، توکن ایاس با قیمت ۳/۰۵ دلار و حجم بازار ۲,۸۵۹,۲۲۵,۷۷۲ دلار، چهاردهمین رمزارز لیست شده در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ است.

 

توکن ایاس

 

در جدول زیر می‌توانید مقایسه برخی ویژگی‌های قیمتی توکن ایاس و بیت کوین را مشاهده کنید:

بیت کوین ایاس
بیشترین قیمت به ثبت رسیده
حدود ۲۰,۰۰۰ دلار ۲۲/۸۹ دلار
کمترین قیمت به ثبت رسیده
۶۵/۵۳ دلار ۰/۴۸۰۱۹۶ دلار
حداکثر موجودی
۲۱,۰۰۰,۰۰۰ نامشخص

آینده‌ی این شبکه و توکن ایاس چه خواهد بود؟

آیا این شبکه در آینده جای اتریوم‌ را خواهد گرفت و به بهترین پلتفرم بازار برای Dapp تبدیل خواهد شد؟

 

پاسخ دادن به این سوال فعلا دشوار است. در حال حاضر هدف اصلی این شبکه این است که برنامه‌های غیرمتمرکز را به روشی امن و مطمئن در اختیار کاربران قرار دهد و بستری مناسب برای این هدف ایجاد کند.

 

منبع : بیتستان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *