ارزپول
ارزپول
ارزپول

راهنمای انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

پس از خریداری رمزارز مورد نظرتان، وقت آن است که مکانی مناسب برای نگه‌داری آن‌ها در نظر بگیرید؛ کیف پول ارز دیجیتال (والت)، فضایی دیجیتالی است که شما دارایی دیجیتالِ خود را در آن ذخیره می‌کنید و می‌توانید از طریق آن‌، رمزارزهای خود را برای دیگران ارسال و یا دریافت کنید.

 

کیف پول‌های رمزارزی انواع مختلفی دارند و انتخاب یک کیف پول مناسب می‌تواند بسته به شرایط هر فرد متفاوت باشد. به طور کلی کیف پول‌ها در انواع مبتنی بر وب، دسکتاپ، موبایلی (کیف پول نرم‌افزاری) و سخت‌افزاری قابل استفاده هستند.

 

اولین هدف از انتخاب یک کیف پول رمزارز، نگه‌داریِ امنِ دارایی‌های دیجیتال است؛ بنابراین، امنیت اولین موردی است که هنگام گزینش یک کیف پول باید مورد توجه قرار بگیرد. پس از امنیت، مواردی همچون کاربرپسند بودن رابط کاربری، دسترسی آسان و قابلیت جابه‌جایی، باید مورد توجه قرار گیرند.

 

دسترسی به کیف پول‌های نرم‌افزاری، مانند تراست ولت، کوینومی و اتومیک ولت راحت‌تر است و شما به راحتی می‌توانید اپلیکیشن آن‌ها را روی تلفن همراه و یا لپ تاپ خود نصب و استفاده کنید. در مقابل نیز کیف پول‌های سخت‌افزاری قرار دارند که دیوایس‌هایی فیزیکی مانند فلش هستند و می‌توانند به رایانه شما متصل شوند. از قدرتمندترین کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توان به کول‌ولت و لجر نانو اس اشاره کرد. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که کیف پول‌های سخت‌افزاری امنیت بیشتری را برای دارایی شما ارائه می‌دهند اما معمولاً قیمت بالایی دارند.

 

یکی از مواردی که در انتخاب کیف پول مناسب تاثیرگذار است، میزان دارایی شماست!

 

به عنوان مثال فرض کنید دارایی شخصی، تنها ۱۰۰ هزار تومان است؛ در این صورت فرد مذکور به راحتی می‌تواند پولش را در کیف پول خود نگه دارد. در حالتی که شخصی میلیون‌ها تومان دارایی داشته باشد، دیگر قضیه فرق می‌کند و باید به فکر مکانی امن‌تر برای نگه‌داری پولش باشد. شخصی که قصد نگه‌داری پول هنگفتی را داشته باشد، قطعا کیف پول‌های ساده انتخاب خوبی برای او نخواهد بود و به بانک‌ها و صندوق‌های امانات مراجعه خواهد کرد.

 

در دنیای ارزهای دیجیتال نیز بسته به دارایی شما، کیف پولی که مناسبِ شما باشد متفاوت است. اگر دارایی دیجیتال شما مقداری جزئی باشد، شاید کیف پول‌های نرم‌افزاری معروف، مانند تراست ولت مناسب باشند. اما در صورتی که قصد ذخیره‌ی ارز دیجیتال بیشتری را داشته باشید، برای حفظ امنیت دارایی خود، بهتر است که یک کیف پول با امنیت بالاتر، مانند کیف پول سخت‌افزاری را انتخاب کنید.

 

به صورت کلی در شرایط زیر، یک کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری انتخاب هوشمندانه‌ای برای شما خواهد بود:

  • اگر دارایی دیجیتال شما ارزش زیادی نداشته باشد و در صورت از دست دادن آن متحمل ضرر زیادی نشوید.
  • پولِ خریدن یک کیف پول سخت‌افزاری را ندارید و به دنبال یک کیف پول رایگان هستید.
  • می خواهید که از طریق دستگاه تلفن همراه یا رایانه به راحتی دارایی خود را مدیریت کنید.

 

اگر شرایط زیر را داشته باشید نیز بهتر است که یک کیف پول ارز دیجیتال آفلاین (سخت افزاری) را برای ذخیره دارایی خود در نظر بگیرید:

  • رمزارز زیادی را می‌خواهید ذخیره کنید و امنیت اولویت اصلی شماست.
  •  نیازی نیست که در هر زمان و مکان، به رمزارزهای خود دسترسی داشته باشید.
  • توانایی پرداخت هزینه خرید یک کیف پول سخت‌افزاری را دارید.

 

در شکل زیر انواع کیف پول‌های داغ (نرم‌افزاری) و سرد (سخت‌افزاری)، با حضانت شخصی و با حضانت شخص سوم را مشاهده می‌کنید:

 

کیف پول ارز دیجیتال

 

با این حال نکته‌ای که وجود دارد این است که معمولا امنیت به صورت صددرصدی محقق نمی‌شود و کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز می‌توانند در معرض خطر قرار بگیرند؛ به عنوان مثال شما برای استفاده از این والت‌ها باید آن‌ها را به یک دیوایس نرم‌افزاری مانند کامپیوتر یا تلفن همراه متصل کنید و مطمئن باشید که دیوایس شما، ویروسی نباشد و یا مورد حمله هکرها قرار نگیرد.

 

برای آشنایی بیشتر با روش‌های حفظ امنیت دارایی دیجیتال، از جمله بالا بردن امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری اینجا کلیک کنید.

 

به صورت کلی گزینه‌های زیادی برای انتخاب والت، در اختیار شما قرار دارد. کیف پول‌های نرم‌افزاری و با حضانت شخص سوم مانند صرافی‌ها، می‌توانند بهترین انتخاب برای افراد مبتدی باشند، زیرا راه‌اندازی و استفاد از آن‌ها راحت‌تر است. برای کاربران پیشرفته‌تر نیز کیف پول‌هایی با حضانت شخصی و کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor)، گزینه مناسبی هستند.

 

سخن پایانی این‌که برای انتخاب کیف پول، قبل از هرچیزی امنیت آن را در نظر بگیرید و نسبت به حفظ دارایی‌های دیجیتال خود مسئولیت پذیر باشید.

 

منبع : بیتستان

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *