ارزپول
ارزپول
ارزپول

مونرو چیست؟ (همه‌چیز درباره رمزارز XMR)

مونرو با نام اختصاری XMR، یک رمزارز منبع‌باز و مانند بیت کوین، قابل استخراج است. ویژگی بارز مونرو این است که برخلاف بیت کوین دارای یک سیستم شفاف نیست و به دلیل اهمیت بالایی که به حفظ حریم خصوصی می‌دهد، تراکنش‌های آن قابل ردیابی نمی‌باشد.

معرفی رمزارز مونرو

این توکن در پاسخ به عدم رعایت حریم خصوصی در بیت کوین ایجاد شده و حریم خصوصی را سیاست اصلی خود قرار داده است؛ از این‌رو برای کسانی که به دنبال حفظ حریم خصوصی خود هستند، مونرو بهترین انتخاب است. حفظ حریم خصوصی و قابلیت عدم ردیابی این رمزارز به حدی قوی است که اغلب طعمه‌ی خوبی برای استفاده‌های کلاهبرداران و مقاصد پول‌شویی است.

رمزنگاری پیشرفته

یکی از مزایای این رمزارز استفاده از یک روش خاص، برای غیرقابل ردیابی کردن تراکنش‌ها برای سایر افراد است. مونرو با استفاده از توابع پیشرفته برای رمزنگاری، اطمینان حاصل می‌کند که هیچ‌کس نتواند به اطلاعات تراکنش‌ها از قبیل، هویت ارسال کننده، دریافت کننده و حجم تراکنش، دسترسی پیدا کند. این موضوع فناوری بلاک چین مونرو را قادر می‌سازد تا معاملات را به روشی راه بیندازد که اطلاعات آن‌ها مستقیماً برای افراد قابل مشاهده نباشد. اما چطور چنین قابلیتی عملی می‌شود؟

این‌جاست که باید با مفهومی به نام تعویض‌پذیری مونرو آشنا شوید.

تعویض پذیری (Fungibility) مونرو چیست؟

توسعه‌دهندگان مونرو برای عملی کردن چنین قابلیتی، از پروتکل‌ پیشرفته‌ی قابلیت تعویض استفاده کرده‌اند. برای درک بیشتر این موضوع مثال زیر را مطالعه کنید:

 

 

تصور کنید که دزدی به یک بانک دستمزد می‌زند و حجم زیادی اسکناس ۵۰ هزار تومانی می‌دزدد. هرکدام از این اسکناس‌ها و به صورت کلی هر واحد پولی، دارای یک شماره سریال اختصاصی مخصوص به خود است. بلافاصله پس از این دزدی پلیش شماره سریال تمامی اسکناس‌ها را اعلام می‌کند و به محض اینکه دزد بخواهد یکی از اسکناس‌ها را جایی خرج کند، می‌تواند شناسایی شود زیرا شماره سریال آن‌ها در اختیار تمام بانک‌ها و فروشندگان قرار داده شده است (این سناریو فقط یک مثال است).

حال بیت کوین را تصور کنید؛ هر بیت درست مانند اسکناس دارای یک کد شناسایی است که به محض این‌که برای مقاصد کلاهبردارانه در شبکه مورد استفاده قرار بگیرد توسط کدش قابل ردیابی خواهد بود. مونرو بر خلاف بیت کوین چنین ویژگی ندارد. شما اگر تعدادی زیادی سکه داشته باشید به راحتی می‌توانید با همان تعداد سکه آن‌ها را عوض کنید زیرا این دارایی برخلاف اسکناس دارای کد شناسایی نیست. به این ویژگی اصطلاحا قابلیت تعویض‌پذیری می‌گویند و همان ویژگی‌ای است که مونرو را غیرقابل ردیابی می‌کند.

 

از همین‌رو اگر تعدادی XMR در شبکه به منظور پول‌شویی مورد استفاده قرار بگیرد، از آنجا که روش خاصی برای شناسایی آن‌ها وجود ندارد، نمی‌توان آن‌ها را ردیابی و پیدا کرد. اکنون قابل درک است که چرا این رمزارز گاهی برای مقاصد کلاهبردارانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه مونرو

اولین پیش‌ زمینه‌های ایجاد مونرو از سال ۲۰۱۲ آغاز شد. در آن زمان مفهومی به نام سکه‌های خصوصی به تازگی وارد بازار شد و مردم به این بینش رسیدند که در اقتصاد دیجیتال، حریم خصوصی به معنای آزادی است. مونرو راه خود را با یک پروژه به نام بایت‌کوین (Bytecoin) آغاز کرد و این رمزارز در واقع هارد فورکی از بایت‌کوین است.

ویژگی‌های توکن XMR

فناوری مورد استفاده در پلتفرم منبع‌باز مونرو، به صورت مستمر به‌روزرسانی می‌شود و بدین ترتیب توسعه‌دهندگان همواره در حال بهبود ویژگی‌های آن هستند. در ادامه به برخی از فناوری‌های مهم مونرو نگاهی خواهیم انداخت:

  • امضاهای حلقه‌ای (Ring Signatures)

امضاهای حلقه‌ای یک پیشرفت انقلابی در مخفی‌سازی هویت در صنعت رمزنگاری است. این پروتکل، امضای دیجیتال فرستنده را با امضای سایر کاربران ( ده امضا) ترکیب می‌کند و قبل از ورود رسمی به بلاکچین تمام امضاها را مخلوط می‌کند. این فناوری همواره در حال توسعه است و جالب است که بدانید پیش از این کاربران می‌توانستند تعیین کنند که به هر تراکنش چند امضا اضافه شود.

  • آدرس‌های مخفی (Stealth Addresses)

آدرس‌های مخفی یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی مونرو است. در این پروتکل یک آدرس کلی ایجاد می‌شود که برای هر تراکنش، چندین حساب یکبار مصرف را ایجاد می‌کند؛ در واقع پس از ورود هر تراکنش در شبکه، مونروها به جای این‌که به آدرس عمومی گیرنده بروند، به آدرسی یک‌بارمصرف یا آدرس مخفی که ایجاد شده است، منتقل می‌شوند. پس از آن گیرنده برای یافتن آدرس یکبار مصرفی که مونروها به آن منتقل می‌شوند، کل بلاک چین را اسکن می‌کند و بعد از این‌که آدرس یکبار مصرف مطابق با خود را پیدا کرد، مونروها به حسابش واریز می‌شوند.

  • مقیاس‌پذیری مونرو (Dynamic Scalability)

یکی دیگر از مزایای مهم مونرو، مقیاس پذیری نامحدود آن است. مقیاس پذیری به توانایی مدیریت تعداد تراکنش‌های بیشتر در یک شبکه اطلاق می‌شود و در واقع سرعت آن شبکه را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین یکی از معایب مهم آن است، زیرا هر کدام از بلاک‌های شبکه بیت کوین فقط دارای یک مگابایت گنجایش هستند که این موضوع سرعت تراکنش‌ها در شبکه را پایین می‌آورد.

برخلاف بیتکوین، اندازه بلاک‌‌های مونور از پیش تعیین نشده و ماینرها می‌توانند تعیین کنند که چه تعداد معامله را می‌خواهند بررسی و تایید کنند. با این حال توسعه‌دهندگان مونرو برای جلوگیری از رخ دادن خطا در شبکه بلاکچین، اخیرا یک سیستم جریمه‌ی پاداش بلاک را ارائه داده‌اند. در این سیستم، میانگین حجم ۱۰۰ بلاک آخر محاسبه می‌شود و اگر بلاک جدیدی که اضافه می‌شود از این میانگین بزرگ‌تر باشد، پاداش استخراج آن بلاک کاهش می‌یابد.

 

قیمت و حجم بازار XMR

در زمان نوشتن این مقاله ۱۷,۸۰۸,۸۳۵ مونرو در گردش بازار است و این رمزارز با قیمت ۱۶۴/۲۰ دلار، در رتبه‌ی شانزدهم وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد.

 

 

سخن پایانی

در انتها باید به این واقعیت اشاره کنیم که دولت‌ها نظر خوبی نسبت به این رمزارز ندارند و معمولا با آن مخالفند. با این حال در هر صنعت و حوزه‌ای، بستری وجود دارد که برطرف کردن نیاز کاربران را اولویت اصلی خود قرار می‌دهد و در صنعت کریپتوکارنسی مونرو چنین سیاستی را در پیش گرفته است.

مونرو با وجود مخالفت‌ قدرت‌های جهان و دولت‌ها، همچنان به دنبال برقراری روشی امن برای محافظت از حریم خصوصی کاربران است و برای برقراری آزادی کاربران، خطرات زیادی را به جان می‌خرد.

 

منبع : صرافی بیتستان

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *