ارزپول
ارزپول
ارزپول

کاردانو چیست؟ (همه‌چیز درباره رمزارز ADA)

کاردانو یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است و رمزارز اختصاصی آن آدا (ADA) نام دارد. بنیان‌گذار اصلی این شبکه چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) است که یکی از بنیان‌گذاران شبکه بلاک چین اتریوم نیز بود. راه‌ا‌‌ندازی این شبکه از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و پس از دو سال تحقیق و بررسی توسط تیم توسعه‌دهنده، در نهایت در سال ۲۰۱۷ عرضه شد.

 

ویژگی‌های رمزارز آدا

 

نام اختصاری ADA
وب سایت cardano.org
قابلیت استخراج دارد

 

آدا (ADA) چیست؟

آدا رمزارز اختصاصی کاردانو است که طی پروژه عرضه اولیه سکه (ICO) در دسامبر سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد. این رمزارز در حال حاضر هشتمین کوین لیست شده در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ است.

کاردانو

اهداف ایجاد شبکه کاردانو

شبکه کاردانو را می‌توان نسل سوم بلاک چین و پلتفرم برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) نامید؛ بیت کوین را می‌توان نسل اول رمزارزها در نظر گرفت که با هدف ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز ایجاد شد و اتریوم نیز با هدف توسعه‌ی قراردادهای هوشمند و Dapp، نسل دوم رمزارزها است. این شبکه از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و از این منظر می‌توان آن رقیبی برای شبکه بلاکچین اتریوم دانست. نسل سوم کریپتوکارنسی‌ها مانند آدا و بلاکچین‌ها مانند کاردانو، با هدف بهبود نقص‌های نسل اول و دوم، یعنی اتریوم و بیت کوین ایجاد شده‌اند و در تلاشند تا مقیاس‌پذیری، امنیت و پایداری را بهبود ببخشند.

 

توسعه دهندگان کاردانو اهداف مهمی برای ارائه این پروژه داشته‌اند:

  •  این تیم در تلاش است تا پلتفرمی امن‌تر و شفاف‌تر برای انجام معاملات و امور مالی در سطح بین‌المللی معرفی کند.

 

  •  توسعه‌دهندگان شبکه کاردانو در تلاشند تا برای افرادی که به خدمات بانکی دسترسی ندارند، خدمات مالی ارائه دهند. متاسفانه تخمین زده می‌شود که بیش از ۱/۷ میلیارد نفر در حال حاضر در سراسر جهان به امور بانکی دسترسی ندارند.

 

  • یکی دیگر از اهداف کاردانو کمک به ثبات بیشتر و بهبود برنامه‌های غیرمتمرکز بود؛ این پلتفرم بر اعمال امنیت و پایداری بیشتر در برنامه‌ها، سیستم‌ها و به صورت کلی امور غیرمتمرکز تمرکز دارد.

 

مزایای کاردانو

کاردانو به عنوان یک شبکه و رمزارز نسل سوم، سعی دارد تا مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی بلاکچین‌های پیشین خود را برطرف نماید. بنابراین بهبود مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و پایداری مهم‌ترین مزایای کاردانو هستند.

 

  • مقیاس پذیری (Scalability)

کاردانو در روزهای ابتدایی خود تنها ۱۰ تراکنش را در هر ثانیه پردازش می‌کرد؛ با این حال بنیان‌گذار این شبکه مقاله‌ای منتشر کرد و در آن از یک راه حل جدید به نام Hydra برای حل مشکل مقیاس‌پذیری صحبت کرد. Hydra یک راه حل مقیاس‌گذاری است که از کانا‌ل‌های محلی برای پردازش معاملات خارج از زنجیره (off-chain) استفاده می‌کند. با استفاده از این فناوری، کاردانو قادر به پردازش بیش از یک میلیون تراکنش در هر ثانیه است.

 

  • قابلیت همکاری (Interoperability)

امروزه هزاران رمزارز در جهان وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌ها ، مزایا و اکوسیستم خاص خود هستند. کاردانو در تلاش است تا استانداردهایی را فراهم کند تا بین شبکه‌‌ی این ارزها قابلیت همکاری ایجاد کند.

 

  • امنیت (Security)
    قابلیت همکاری بین بلاکچین‌ها ، مجموعه‌ای از خطرات جدید را معرفی می‌کند که توسعه‌دهندگان باید به فکر حل کردن آن‌ها باشند و کاردانو قصد دارد که راه حلی برای این مسئله پیدا کند. در حال حاضر این پلتفرم دارای استانداردهایی برای ایجاد حریم خصوصی، امنیت و تمرکززدایی است.

 

مکانیزم اجماع کاردانو چیست؟

این شبکه از مکانیزم اجماع جدیدی به نام Ouroboros استفاده می‌کند؛ Ouroboros یک پروتکل مبتنی بر اثبات سهام (PoS) است که در آن نودهای تصادفی به نام  رهبر (leaders) به تایید بلاک‌های جدیدی که قرار است به شبکه اضافه شوند می‌پردازند. در نهایت نیز مانند سایر بلاکچین‌ها نودی که بلاک جدید را اضافه کرده باشد، پاداش دریافت می‌کند.

 

در شروع فرآیند تایید هر بلاک سیستم از استخر سهام‌داران (stakeholder pool) رهبران را انتخاب می‌کند. به نودهایی که برای تایید تراکنش‌ها برگزیده شده‌اند، اسلات لیدر (Slot Leader) گفته می‌شود.

 

در Ouroboros کاردانو زمان به بازه‌های زمانی کوچک‌تری به نام Epoch تقسیم می‌شود و هر Epoch نیز به بازه‌های کوچک‌تری به نام اسلات Slot تقسیم می‌شود. هرکدام از اسلات‌ها دارای یک رهبر به نام لیدر هستند که وظیفه‌ی بررسی تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک‌های جدید را بر عهده دارد.

 

نکته‌ای که وجود دارد این است که در این مکانیزم اگر در زمان مشخص شده‌ای لیدرِ آن اسلات به موقع کارش را انجام ندهد دیگر قادر به تایید آن بلاک نخواهد بود و به نوعی نوبت او سوخت خواهد شد. پس از آن لیدر اسلات باید صبر کند تا مجددا نوبتش فرا رسد.

 

تاریخچه کاردانو

کاردانو پس از دو سال تلاش و تحقیق در سپتامبر سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد. همان‌طور که گفته شد بنیان‌گذاران این پروژه، جرمی وود (Jeremy Wood) و چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) هر دو قبلاً در پروژه اتریوم کار می‌کردند و مدتی بعد از این پروژه جدا شدند. کاردانو به دلیل نوآوری‌ها و تلاش‌هایی که برای پاسخ به مشکلات موجود در اتریوم داشت سریعا توانست جایگاه خود را در دنیای کریپتوکارنسی کسب کند. همچنین تیم تحقیقاتی و توسعه‌دهنده این پروژه اساتید دانشگاه‌های سراسر جهان بودند که همین تیم یکی از دلایل متمایز بودن کاردانو نسبت به رقبا شد. تیم این پروژه به منظور کسب سرمایه یک برنامه عرضه اولیه ICO راه‌اندازی کردند که از طریق آن توانستند حدود ۶۲ میلیون دلار سرمایه کسب کنند و در سال ۲۰۱۷ نیز رسما وارد بازار شد.

 

رمزارز آدا در سال ۲۰۱۹ در یکی از صرافی‌های بزرگ کشور چین به نام هوبی (Huobi) لیست شد و اندکی بعد توانست راه خود را به بزرگ‌ترین صرافی جهان، بایننس (Binance) باز کند. گفتنی است که در نهایت قرار است ۴۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ آدا وارد بازار شود.

 

قیمت و حجم بازار آدا

این رمزارز در سال ۲۰۱۷ راه خود را با قیمت ۰/۰۲ دلار آغاز کرد و در سال ۲۰۱۸ توانست رکورد تاریخی خود یعنی قیمت ۱/۳۳ دلار را تجربه کند. با این حال این رمزارز پس از تجربه‌ی این اوج قیمتی در یک روند نزولی قرار گرفت و پس از آن در یک مسیر نسبتا آرام به راه خود ادامه داد. در زمان نوشتن این مقاله (۴ آذر ۱۳۹۹) قیمت آدا در وب‌سایت کوین‌مارکت کپ حدود ۰/۱۷ دلار است.

 

در جدول زیر می‌توانید مقایسه‌ی برخی ویژگی‌های قیمتی ریپل و بیت کوین را مشاهده کنید:

 

بیت کوین آدا
بیشترین قیمت به ثبت رسیده
حدود ۲۰,۰۰۰ دلار ۱/۳۳ دلار
کمترین قیمت به ثبت رسیده
۶۵/۵۳ دلار ۰/۰۱۷۳۵۴ دلار
حداکثر موجودی
۲۱,۰۰۰,۰۰۰ ۴۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
منبع : بیتستان 
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *